Kroniky prachu


Autor: Lin Rina
Ilustrátor: Není
Počet stran: 544
Rok vydání: 2019

Šaty, plesy, plané řeči a na konci toho všeho… ideální manžel. Tak si představuje Animantina matka nejbližší budoucnost své dcery. Jenže Animant je tento svět pozlátka na hony vzdálený. Ona se nejraději pohybuje na mnohem zajímavějším místě - ve světě knih a příběhů. Ačkoliv se s pomocí vtipu a sarkasmu snaží odehnat realitu od sebe co nejdál, stejně ji doběhne. Nabídce pracovat jeden měsíc v univerzitní knihovně se nedá odolat, a tak plna očekávání opouští nudné provinční městečko a odjíždí do Londýna.

V obklopení tolika knihami se jen těžko dokáže soustředit na své pracovní povinnosti. Její už tak rozptýlenou pozornost narušuje i vrchní knihovník - nejprotivnější muž na světě, se kterým není lehké vyjít. Přesto v ní začne probouzet city, které předtím neznala. A ani ta nejučenější kniha jí neporadí, jak se s nimi vypořádat.


Můj dojem: Ať si říká kdo chce co chce, obálka udělá hodně. Díky ní nás kniha upoutá na první pohled a my si přečteme anotaci. A ne jednou si knihu koupíme jen kvůli tomu krásnému vzhledu. Naštěstí mají Kroniky prachu jednu z těch vůbec nejkouzelnějších obálek. Naštěstí anotace slibuje skvělý příběh. A naštěstí je to pravda.

Viktoriánská Anglie, magický Londýn a gentlemani na každém kroku. Ach, jak já tohle historické období miluju. Autorka nemohla zvolit lépe. Jestli něco doopravdy patří k sobě, pak jsou to univerzitní knihovny, krásně vyřezávané dřevo, tisíce a tisíce knih s nezaměnitelnou vůní a mlhou zahalený Londýn 19. století, v jehož ulicích se projíždí drožky a po ulicích potkáte galantní muže v oblecích a s cylindrem na hlavě. Kdo by pro tohle neměl slabost?

Kroniky prachu jsou šité na míru knihomolům. Nejenže se příběh odehrává v knihovně, ale i sama hrdinka Animant je jednou z těch, které najdete nejčastěji s nosem v knize. Jsou ale knihy všechno? Jedno se Animant musí nechat, rozhodně se s ní nenudíte. Je svá, chytrá, občas trochu výbušná a její zvědavost ji často zavede k dobrodružstvím, za které by se nemusel stydět nejeden román. Od první stránky jsem si ji zamilovala. Koho jsem měla ale ještě raději, a věřím, že nejsem sama, byl pan Reed. Upřímně, která žena by odolala hrdinovi, který je ze začátku trochu odtažitý, dost protivný, ale pak se z něj vyklube někdo úplně jiný? Thomas Reed jednoduše nemá chybu. Není to dokonalá postava ani rytíř se svými ctnostmi, ale má svůj šarm, který funguje.

Teďka si možná říkáte, čím jsou Kroniky prachu tak jedinečné. Už po přečtení anotace je zřejmé, jakým směrem se bude příběh vyvíjet. I já jsem si myslela, že mě knížka nemá čím překvapit. Víc jsem se splést nemohla. Co se týče romantické linky, není to láska na první pohled. Líbilo se mi, jak Animant objevovala sama sebe a prožívala všechny pro ni nové city, které do té doby znala jen z knih. Autorka skvěle popsala první lásku i první zklamání. Pomalu, velmi pomalu buduje vzájemné pochopení a přátelství. Ze začátku jsem se trochu lekla, že i v Kronikách prachu bude klišé typu milostný trojúhelník, ale zaplať pánbůh se mu autorka vyvarovala. Náznaky tu byly, ale tak šikovně začleněné do příběhu, že mi vůbec nevadily.

Nemohla jsem se od knížky odtrhnout. I když má přes 500 stránek, přečetla jsem ji za tři večery a přes den se těšila, až k ní budu moci znovu usednout. Je plná situací, které nečekáte, ale i těch, které víte, že přijdou, ale i tak se jich nemůžete dočkat. Nechybí ani vtipné momenty a trapasy. Není to ale jen romantika. Už na začátku se stejně jako Animant snažíte proniknout do tajemství pana Reeda a nemalou roli zde dostává i postavení žen ve společnosti, vztah s matkou nebo předsudky vyšší vrstvy.

Myslím, že podle předchozích slov je jasné, že mé hodnocení nemůže být jiné než kladné. Kroniky prachu je jedna z nejlepších romantických knížek poslední doby. Autorka se mi trefila přesně do noty a mě jen mrzí, že jsem knihu přečetla tak rychle. Jedná se o standalone, takže pokud máte plné zuby dlouhých sérií, sáhněte právě po Kronikách prachu, ať nezapadnou mezi ostatními knihami. Byla by to velká škoda.

Hodnocení: 10/10



Původní datum vydání: 4.2.2020

2 komentářů

  1. Túto knihu mám na zozname, rada by som si ju prečítala a zaujala ma práve tou krásnou obálkou ��

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je opravdu skvělá. :D Taky mě zaujala na první pohled obálkou.

      Vymazat