Probuzení Simona Spiera


Autor: Becky Albertalli
Ilustrátor: Není
Počet stran: 296
Rok vydání: 2017

Na začátku všeho byly nevinné emaily… Poté co se Simon zapomněl odhlásit ze školního počítače, najde jeho korespondenci spolužák Martin a začne ho vydírat. Simon je totiž gay a před svými spolužáky to stále tají. Poslední dny trávil korespondencí se zajímavým klukem ze školy s přezdívkou Blue a natolik se sblížili, že by zvlášť jeho nerad vystavil nějaké trapné situaci a pomluvám. Spolužáci dovedou být pěkní sígři! On by to ustál, ale co Blue? Zná ho zatím jen po síti, ale kdo je Blue doopravdy? Žádného kluka ze školy, co by byl gay, nezná… S nerdem Martinem ale není radno si zahrávat, a tak se snaží vyhovět jeho požadavku: dostat se co nejblíž Simonově nejlepší kamarádce Abby.


Můj dojem: Kdo se zajímá nebo čte young adult literaturu, tomu určitě neuniklo loňské pozdvižení okolo knihy Probuzení Simona Spiera. Tahle knížka byla v té době snad úplně všude. Spousta lidí ji četla a vesměs většina recenzí byla pozitivní. Já většinu knížek, okolo kterých je takové haló, čtu raději až později, abych neměla příliš vysoká očekávání a následně aby mě případně tolik nezklamaly. A jak to bylo u Simona?

Musím uznat, že knížka se čte prakticky sama. Není to žádná tlustá bichle, má něco kolem 300 stránek. Styl psaní je velmi jednoduchý, jak to už u young adult bývá, nejsou tam žádné zdlouhavé popisy, naopak přímě řeči a rozhovorů mezi hrdiny je tam poměrně hodně.
Takovou odlišností se může zdát, že svojí roli tu mají i e-maily mezi Simonem a tajemným Bluem. Ze začátku jsem si říkala: Super, aspoň to bude víc zajímavé, odlišné od ostatních knížek, co čtu. No, pak se to změnilo. Nepopírám, že je to něco jiného, ale po půlce knihy mě začaly nudit. Přišly mi zdlouhavě napsané a párkrát jsem se přistihla, jak otáčím stránky, abych se podívala, kdy začíná ,,klasicky" psaná kapitola.

Simon je sympatický kluk, kterého nemůžete nenávidět. Ať chcete nebo ne, máte ho rádi. I jeho kamarádi a rodinka jsou povedení, často vznikají i komické situace. Teď přichází to velké ale. Dost lidí psalo, jak se u toho smáli a brečeli smíchy. Začínám si myslet, že mám nějaký zvláštní druh humoru, ale mně to nijak výrazně vtipné nepřišlo. Ano, několikrát jsem se usmála, ale že bych se smála nahlas? To ani jednou. Bohužel.


Na druhou stranu knížka přichází s tematikou LGBT a coming outu. O tom zas tolik knížek napsáno není a někomu tahle kniha může pomoci, ale možná bych ji napsala ještě trochu více do hloubky.

U Simona jsem nejspíše ojedinělá výjimka, ale pro mě se nejedná o žádnou extra knížku, která by měla být o tolik lepší než ostatní. I když jsem se snažila nemít příliš vysoká očekávání, přece jen mě poměrně zklamala. Opravdu mě to mrzí, protože hodnocení na internetu má opravdu výborná, ale za mě určitě ne.

Hodnocení: 5/10


Původní datum vydání: 5.6.2018


0 komentářů