Rituál

Autor: Marina a Sergej Djačenko

Ilustrátor: Není
Počet stran: 296
Rok vydání: 2019

Během královské slavnosti přilétl strašlivý drak a unesl princeznu na svůj hrad. Její život se rázem změnil. Jediné, co teď s jistotou ví, je skutečnost, že má sehrát roli v prastarém Rituálu. Světlým bodem jejího života v zajetí jsou návštěvy záhadného mladíka jménem Arman. Jak se na opuštěný ostrov dostal a co je vlastně zač? Když na to přijde, je už příliš pozdě... Láska k dračímu princi je totiž hořká a velmi nebezpečná.


Můj dojem: Jsou to asi dva roky, kdy jsem poprvé viděla film Dračí princ. Okamžitě jsem si ho zamilovala pro kouzelnou atmosféru a romantický příběh, který je sice na motivy pohádky Kráska a Zvíře, nicméně ji zpracoval tak netradičním způsobem, že na první pohled není v příběhu ani znát. Dokážete si tedy představit mé nadšení, když jsem zjistila, že nakladatelství Fragment plánuje vydat knižní předlohu právě k tomuto filmu. Jak se tedy knížka a film liší?

Jak nadšená jsem byla na začátku, tak rozpačitě jsem se cítila během čtení prvních pár kapitol. Na rozdíl od filmu nepochází princezna ze zimní vesničky inspirující se ruskou kulturou. Právě naopak. Přivítá vás veselé království zaplavené zlatavým slunkem se všemi svými vlastními zvyky a tradicemi. Marně byste tu hledali tu kouzelnou a nenahraditelnou ruskou atmosféru, která dělá Dračího prince tak jedinečným. Rituál se podobá mnohem více klasické fantasy - svět, postavy, kultura. To vše je zcela smyšlené.

Zatímco ve filmu není Kráska a Zvíře téměř znát, kniha je pohádkou inspirována velmi silně a podobnost k původnímu příběhu najdete snad na každé stránce. Je tedy jasné, že rámec zůstává beze změny, stejně jako u dalších retellingů. Rituál si ale vypůjčil i další motivy jako například kouzelné zrcadlo. Právě kvůli velké podobnosti vás kniha ani nemůže kdovíjak překvapit. Spoustu situací tušíte už několik stran předtím, než se doopravdy stanou.

Příběhu nepomáhá ani hlavní hrdinka. Princezna Juta je taková nemastná neslaná. Chvilkami se chová jako ubulené děcko, za pár řádek se z vystrašené dívenky stane dospělá žena beze strachu. Ach jo. Na druhou stranu chemie mezi princeznou a Armanem záhadným způsobem funguje. Čtení ubíhá jedna báseň. Nedej bože, aby ale ti dva nebyli spolu. Zároveň není Rituál přeslazený, jak jsem předpokládala. Děj se veze na poklidné notě, místama protkaný trochou té růžové, nicméně nečekejte nic velkého. Alespoň za to jsem ráda.

Říká se konec sladký, všechno sladké. Co když to tak ale není? Knihu jsem si i přes naprostou neshodu s filmem užívala, četla se mi lehce a přelouskala jsem ji za necelé dva dny. Všechny její mouchy bych jí odpustila, nebýt konce. Dočtu stránku, otočím list a tam prázdno. Ani jeden jediný odstaveček. Prostě nic. Kdo Rituál četl, určitě mi dá za pravdu, že konec je velice zvláštní a svým způsobem nedovyprávěný. Stačilo přidat stránku, dvě a byla bych nadmíru spokojená.

Troufám si tvrdit, že největším kamenem úrazu Rituálu je jeho přirovnávání k filmu, které je uvedeno i na obálce. Nebýt toho, mohlo se jednat o další milý retelling, který sice není kdovíjak originální, nicméně potěší a jako oddechovka je ideální. Takhle už ale víte, co nabídl film a předpokládáte, že taková bude i kniha. Jsem velmi na rozpacích, jak Rituál ohodnotit. Na jednu stranu nemohu říci, že by se mi nelíbil. Dokázal mě zbavit čtecí krize a opravdu jsem si ho užila. Ovšem myslím si, že se z příběhu dalo vytěžit trochu více. Pokud tedy nejste vyloženě milovník pohádek a Krásky a Zvířete, nejsem si jistá, zda je pro vás Rituál to pravé ořechové.

Hodnocení: 6,5/10



Původní datum vydání: 24.12.2019

0 komentářů