Krutý princ


Autor: Holly Blacková
Ilustrátor: Není
Počet stran: 420
Rok vydání: 2018

Jude bylo sedm, když jí zabili rodiče a unesli spolu se sestrami na proradný dvůr víl. O deset let později ale netouží Jude po ničem jiném než patřit mezi víly. A to i přes to, že je smrtelná. Většina víl lidmi pohrdá a nejvíce podlý princ Cardan. Aby Jude získala vysněné místo u dvora, musí se princi postavit. Zaplete se však do intrik, a když hrozí, že násilí zničí slavný dvůr, rozhodne se pro pochybné spojenectví, které ji může stát život.



Můj dojem: Vlna Krutého prince zasáhla v knižním světě snad úplně každého. Pěly se na něj ódy jako o jedné z nejlepších knížek. Víme, jak to ale bývá u moc propagovaných knih. Skutek utek. Rozhodla jsem se tedy knížku přečíst také a říkám si: Četli jsme vůbec tu samou knihu?

Od doby, co Sarah J. Maas začala psát své příběhy s nelítostnými vílami, jako by se s nimi roztrhl pytel. Vzniká stále více a více knih a je jen otázkou času, kdy jimi budeme přehlceni. Tentokrát se to ale opravdu nepovedlo. ,,Nelítostné víly" Holly Black nakonec zas tak nelítostné nejsou. Vlastně se z toho vyvine jen dětské škádlení a pošťuchování, které trvá bezmála 80 stránek.

Ani vymyšlený svět nebyl můj šálek kávy. Klidná krajina jak z pohádky mi celkově neseděla ke všemu, co nám Jude vyprávěla a nedokázala jsem si moc dobře představit, jak funguje propojení s lidským světem, o kterém se dovídáme už v prologu. Inspirace Sarah J. Maasovou je jasná na první pohled, ale ve srovnání s Dvory na mě Krutý princ působí jen jako chabá pohádková verze.

Proč jsem tedy knihu neodložila? Existuje pár výjimek, kdy jsem knihu nedočetla, ale většinou to nedělám a za druhé, jestli má Krutý princ jednu světlou stránku, pak je to čtivost. Jen díky ní jsem se ,,prokousala" k těm zajímavějším částem, které čekají až na konci. Jako odměna za všechno to trápení. Alespoň ty stály za to. Na pár světlých okamžiků spatříme tu temnou stránku víl a intriky, tajemství i vraždy začnou vyplouvat na povrch. Proč až teď? Proč to tak nemohlo být už od začátku, ptám se.

S Jude jsem problém neměla. Na svůj osud si nestěžovala, zaplať pánbůh, protože ufňukaná hlavní hrdinka by byl poslední hřebíček do rakve. Dokázala se rozhodnout a vzít věci do svých rukou. Na druhou stranu mi ani nepřirostla kdoví jak k srdci. V situacích, kdy jsem se o ní měla bát, jsem jen pokrčila rameny a šla dál. Ani Cardan nebyl má oblíbená postava. Nevím, jestli to tak měl i někdo, ale na mě působil jako postava, u které si autorka přeje, aby ji všichni milovali. Tajemný, podle ostatních krutý, ale skutečnost není tak jednoduchá, a se zálibou zesměšňovat hlavní hrdinku. Není tohle typický vzorec ,,bad boye"? Asi nejvíc mi přirostla k srdci Vivien, sestra Jude. Svou potrhlou povahou a chutí porušovat pravidla si mě získala.

Co musím ale uznat, jsem ráda, že autorka neudělala z Krutého prince slaďárnu s romantickou linkou, kterou jsem čekala. Pokud bude Podlý král, druhý díl, pokračovat ve stejné úrovni jako konec Krutého prince, klidně by mohl mít něco do sebe, jelikož závěr už pohádku nepřipomínal vůbec. I tak je ale Krutý princ hořkým zklamáním a pro mě průměrnou fantasy.

Hodnocení: 5/10



Původní datum vydání: 21.7.2019

0 komentářů