Hana


Autor: Alena Mornštajnová
Ilustrátor: Není
Počet stran: 310
Rok vydání: 2017

Je zima roku 1954 a devítiletá Mira se navzdory zákazu svých rodičů vypraví k řece jezdit na ledových krách. Spadne do vody, čímž se její neposlušnost prozradí, a je za to potrestána tak, že na rodinné oslavě nedostane zákusek. Nevinná příhoda z dětství však pro Miru znamená zásadní životní zvrat. Následuje tragédie, která ji na dlouhá léta připoutá k nemluvné a depresivní tetě Haně a poodhalí pohnutou rodinnou historii, jež nadále popluje s proudem jejího života jako ledová kra.


Můj dojem: Je to až k neuvěření, že se Hana už téměř 3 roky drží na předních příčkách nejčtenějších knih. Nevzpomínám si na žádnou jinou knihu poslední doby, které by se to povedlo. Já jsem se k ní dostala teprve na přelomu roku, ale není to má vina. O oblíbenosti knih paní Mornštajnové svědčí i fakt, že na každou z nich si v naší knihovně počkáte nejméně rok.

U takového bestselleru, jakým Hana bezesporu je, nejde mít žádná očekávání. Už když začínáte číst první kapitolu, víte, respektive doufáte, že se vám bude líbit. Nic moc jsem si o Haně nevyhledávala, abych si čtení nezkazila, a tak jsem byla příjemně překvapená, jakým stylem je příběh Hany vyprávěn.

Spousta knih z období druhé světové války sází na téma holokaustu, jelikož tíživá atmosféra a zrůdnost lidských činů nenechá jediné oko suché. Právě z toho jsem měla u Hany největší strach. Aby ,,nehrála na city". Bála jsem se zcela zbytečně. Slza mi sice ukápla, ale z úplně jiného důvodu. Hana je protkaná svou vlastní atmosférou, občas radostnou, občas ponurou, která se přesýpá ze strany na stranu stejně jako život sám. Ačkoliv je už samotné téma smutné, Hana dojme především nevyzpytatelností lidských osudů. A nejen osudem samotné Hany.

Celý příběh se odehrává po dobu 30ti let a čím více se ponořujete do minulosti, tím více chápete přítomnost. Teprve na úplném konci, po přečtení posledního slova, do sebe všechny dílky zapadnou. A není jich málo. Hana je skládačkou mezilidských vztahů, nenaplněných ideálů, přátelství, lásky, ale i prvních zklamáních a životních omylů. Budete se až divit, jak moc vás může příběh překvapit. Spousta zvratů přijde zcela nečekaně, a přitom mají logiku. To se mi na knížce líbilo nejvíce. Provázanost. Všechno souvisí se vším a nejde vynechat jedinou postavu, aniž by to neovlivnilo příběh.

Už i já chápu, proč je Hana jednou z nejlepších knih české literatury. Je málo autorů, kterým se povede vykreslit postavy do takových detailů, propojit svět dětí a dospělých, stránku po stránce poodhalovat dávno zapomenutá tajemství a napsat dojemný a čtivý příběh s takovou lehkostí, jako to dokázala Alena Mornštajnová.

Hodnocení: 9/10



Původní datum vydání: 20.1.2020

0 komentářů