Dopisy, které nikdo nečetl


Autor: Iona Greyová
Ilustrátor: Není
Počet stran: 440
Rok vydání: 2017

Píše se rok 1943 a v nálety zničeném Londýně se setkávají dva mladí lidé: nešťastně vdaná Stella a pilot amerického letectva Dan. Ve dnech, kdy si nikdo není jistý tím, co bude zítra, se do sebe bezhlavě zamilují. Chvíle, kdy spolu mohou být šťastní, však trvají jen krátce. Dan odchází bojovat, ale slibuje, že se pro Stellu po válce vrátí. O sedmdesát let později vhazuje Dan do schránky poslední dopis. Jeden z mnoha, který Stelle poslal na adresu místa, kde spolu měli po válce začít žít, a na které mu nikdy neodpověděla. Otevírá ho však Jess, mladá dívka, která v opuštěném domě hledá úkryt před svým násilnickým přítelem. Když si přečte Danovy nádherné dopisy, rozhodne se, že se ho pokusí vyhledat a pomůže mu jeho ztracenou lásku najít…


Můj dojem: Pokud se alespoň trochu pohybujete v knižní komunitě, určitě Vám neuniklo boom, které proběhlo po vydání Dopisů, které nikdo nečetl. Rázem jste se mohli všude dočíst, jak je to fantastická dojemná knížka, která prakticky nemá žádné zápory. Téměř po roce jsem se k ní dostala i já. No, za mě je teda má. A není jich zrovna málo.

Příběhy z období druhé světové války zrovna nevyhledávám, ale řekla jsem si, proč ne. Zkusím zase něco jiného. Dozvím se nové informace, které jsem do té doby neznala. Dopisy, které nikdo nečetl jsou podány hodně lidsky. Sledujeme společenskou atmosféru mezi lidmi, chod domácnosti i morálku tehdejší společnosti. Zdánlivě dokonalé manželství Stelly a Charlese se ale postupně rozpadá. Rozhodně to není čtení pro každého. Náročnější čtenáři budou nejspíše zklamaní, protože příběh jako takový je sice hezký, ale nepřijde mi, že by šel příliš do hloubky. Když to zjednoduším, děj se točí hlavně kolem Stelliných vztahů.

V knížce nás provází dvě dějové linky. Jedna z minulosti a druhá ze současnosti vyprávějící o Jess, která právě prožívá těžké životní období. Nemá kde bydlet, nemá peníze, neví co bude dělat. Zároveň se seznamujeme i s Willem, který sice práci má, jeho rodina je poměrně bohatá, ale Will je pro ni jako černá ovce. A tohle byl kámen úrazu. Vůbec jsem se nemohla začíst. Celých dvě stě stran jsem přečetla jen silou vůle. Autorčin styl psaní je dost popisný, takže knížka se nečte zrovna dvakrát rychle. Když se k tomu přidal i fakt, že v druhé dějové lince z přítomnosti se nic nedělo, stalo se z toho vyloženě utrpení. Minulost byla zajímavá a komplikovaná, ale současnost vázla.

Jak už jsem psala výše, klíčovým bodem pro celou knížku jsou Stelliny vztahy. V první polovině knížky bych mohla s klidem říci, že je to hlavní a jediné téma. Pak ale přichází část druhá a velký zvrat. Obě roviny naberou nečekané tempo a spád a stránky utíkají jedna za druhou. Už tu není ta nevyrovnanost. Současnost i minulost do sebe dostane napětí, které se ještě umocňuje střídáním kapitol.

Dopisy, které nikdo nečetl nejsou pro úplně nejmenší čtenáře, jak by se mohlo zdát. I když jde především o romantiku a lásku, autorka do příběhu zapojila i témata jako je třeba násilí. Nebudeme si lhát, příběh je docela naivní, ale díky tomu, že ne všechno je tak růžové, jak zvenku vypadá, je mnohem více uvěřitelný. Chvílemi mi z toho až běhal mráz po zádech.

Dopisy, které nikdo nečetl je pro mě strašně těžké hodnotit. Z první poloviny jsem byla vyloženě zklamaná. Kdyby ovšem byla napsána tak jako druhá část, nemohla bych nic vytknout. Je to tak půl na půl a podle toho je i moje hodnocení.

Hodnocení: 6/10


Původní datum vydání: 3.12.2018


0 komentářů