Poslední dopis od tvé lásky


Autor: Jojo Moyesová
Ilustrátor: Není
Počet stran: 472
Rok vydání: 2013

Novinářka Ellie při pátrání v archivu narazí na půlstoletí starý dopis, v němž neznámý muž žádá svoji milenku, aby opustila manžela. Ellie příběh, skrývající se za dopisem, okamžitě zaujme - i ona sama má poměr se ženatým mužem.

Rok 1960. Jennifer Stirlingová leží v nemocnici po vážné autonehodě a na nic si nepamatuje - na manžela, na své kamarády, ani na to, jaká byla ona sama. Když se však vrátí z nemocnice domů a najde tajný dopis, pomalu se začíná rozpomínat na milence, kvůli kterému byla kdysi ochotná riskovat úplně všechno.


Můj dojem: Jojo Moyes se stala mou srdeční autorkou. Autorkou, jejíž knihy mě nikdy nezklamaly a vždy mi vyvolaly slzy v očích. Nikdy jsem neměla problém se začíst, stránky mi utíkaly mezi prsty a já jen litovala, že jsem příběh dočetla tak rychle. Tentokrát ale přišel rozpačitý začátek.

Jeden by si řekl, 50 let není mnoho, ovšem změna, kterou společnost prošla za tak krátkou dobu, je neuvěřitelná. Poslušné manželky, které doprovázejí své muže do společnosti, kde se na všechny mohou jen usmívat, jelikož mluvit o svých názorech by bylo nemístné. Rozvod ze strany ženy je společností odsuzován. Při čtení vám dochází, jaké máme štěstí, že žijeme v dnešní době. Jen láska se stále nemění.

Podobně jako u Dívky, již jsi tu zanechal, i zde se proplétá minulost se současností. Hlavní hrdinky od sebe dělí bezmála 50 let, a i když se doba změnila, jejich utajovaná láska si je v lecčem podobná. Kousek po kousku zjišťujeme, co vedlo k tragické nehodě, po které Jennifer ztratila paměť, a hlavně, kdo je její tajný dopisovatel, kterého tak vášnivě milovala? Abych řekla pravdu, občas, hlavně tedy na začátku, jsem měla problém zorientovat se v čase. Jsem po, nebo před nehodou? Nepomáhaly mi ani anonymní dopisy, textovky, e-maily, či pohlednice, jimiž začínala každá kapitola. Hledala jsem v nich souvislosti, ale jako by mezi sebou neměly nic společného. Vysvětlení přišlo až v poděkování autorky, a i když mi udělaly v ději menší zmatek, nakonec jsem ráda, že se do knihy dostaly.

Nevím tedy, jestli to bylo nesnadným zorientováním v ději, nebo tím že jsem knížku nečetla na jeden zátah, ale prvních 200 stránek mi vůbec neubíhalo. Jako by to ani nebyla ta stará, dobrá Jojo Moyes. Nebudu lhát, byla jsem z toho zoufalá. Po částech jsem se prokousávala dál a dál, až to nakonec přišlo.

Od té chvíle mě Jojo nepřestala překvapovat. Nemohla jsem tomu stále uvěřit, že by byla schopná něco takového udělat. To prostě nejde, říkala jsem si, nemůže mi znovu zlomit srdce. Obě linky se stále více proplétaly a já jsem bez dechu sledovala Jennifer s Ellie a nevěděla, které fandit víc.

Poslední dopis od tvé lásky se nese v romantickém duchu, avšak není to slaďárna, u které máte pocit, že se každou chvíli roztečete. Ne, takhle Jojo Moyes nepíše. A jsem za to ráda, protože kdo jiný by dokázal s takovou elegancí psát příběh plný vášně a nesmrtelné lásky protkaný myšlenkami o morálce společnosti, přátelstvím, které nemusí trvat věčně, vztahem otce a syna po rozvodu nebo otázkou nevěry? Není jen černá a bílá. Není jen správné a špatné.

Ač jsem byla na začátku v rozpacích, pocit zklamání se každou další kapitolou vytrácel a přecházel do naprostého zamilování. Ani teď, pár dní po dočtení, nemůžu dostat Poslední dopis od tvé lásky z hlavy. Jsou knížky od Jojo, které mě pohltily od první strany. Jsou knížky, které mě více rozplakaly. Ovšem příběh utajované lásky mě okouzlil a dojal.

Hodnocení: 8/10




Původní datum vydání: 21.8.2019

0 komentářů