Zrada vítězů


Autor: Marie Rutkoski
Ilustrátor: Není
Počet stran: 384
Rok vydání: 2019

Kestrel svolila ke sňatku s korunním princem a zajistila tak herranskému lidu svobodu a územní autonomii. Sama se však ocitla ve zlaté kleci císařského paláce. Svoje nové postavení ovšem hodlá maximálně využít. Chce změnit kruté válečné taktiky svého národa a tak se bez Arinova vědomí stává tajnou informátorkou herranského mistra špionáže. Pouští se do nebezpečné hry, za kterou hrozí trest nejvyšší - smrt.


Můj dojem: Už teď mohu říci, že Kletba vítězů se stane jednou z nejlepších knížek, jaké jsem tento rok přečetla. Proto jsem byla celkem překvapená z nízkého hodnocení druhého dílu. Souhlasím s ním? Nesouhlasím? Jak je na tom Zrada vítězů podle mě?

Herrané sice získali částečnou autonomii, ale jedna bitva neznamená vyhranou celou válku. Jsou sice svobodní, ovšem v očích Valoriánů jsou stále otroci. Kestrel se dostává na císařský dvůr a začíná hrát hru se samotným císařem, který je schopný všeho. Hru plnou intrik a politikaření. Hru mnohem nebezpečnější, než si sama uvědomuje. Kdo ale určuje pravidla?

Zradě vítězů chybí jedna zásadní věc: Vyváženost. Právě v tom bylo kouzlo předchozí knížky, všeho tak akorát. Druhému dílu bezkonkurenčně dominuje politika. Romantika, či napětí tu téměř nenajdete a když už, tak jen na chvíli. Sama jsem měla pouze jeden jediný okamžik, kdy jsem se zatajeným dechem čekala, co bude dál. Ono, není se čemu divit, většinu děje se řeší nastávající svatba, zásnuby a šaty. Nenechte se ale zmást. I ten nejmenší detail má v konečném výsledku své místo.

O čem tedy Zrada vítězů je? Především o vyrovnávání s minulostí. Zatímco Kestrel na mě chvilkami působila až chladně, s Arinem to není tak jednoduché. Svou lásku nemůže dostat z hlavy, a tak místo aby se zabýval daněmi, které po Herranii císař požaduje, myslí na Kestrel. A o tom je zhruba 100 stránek. Ano, čtete správně. Teprve pak se objevují náznaky tajemství. Zradě vítězů jednoznačně chybí ten ,,wow" moment, kdy všechny kousky skládačky zapadnou na svá místa a stane se něco nečekaného.

Ovšem neznamená to, že se ve Zradě vítězů nedozvíme nic nového. Mnohem větší prostor tu dostává Východní říše. Zatímco v prvním díle o ní byly pouze zmínky, tady s ní už musíme počítat jako s rovnocenným protivníkem. A hlavně je tu mapa celé země. Díky ní jsem se skvěle orientovala v místech. Nejinak je tomu s novými postavami, obzvlášť jedna mi dokázala vyčarovat svými hláškami úsměv na tváři.

A co ostatní postavy? Jak se rozhodnou mezi povinností a láskou ony? Na minulost nelze zapomenout. Co nevinná Jessa, která jen tak tak vyvázla ze spárů smrti? Co Kestrelin otec, pro něhož znamená čest vše? Co Ronan? A co císař? Kdo všechno je jen jeho loutka ve hře?

Ač to říkám velice nerada, Zrada vítězů na mě působí dojmem lepšího ,,výplňkového dílu". Samotný děj se v konečném důsledku téměř nikam neposunul. Píšu téměř, protože cca 150 stránek do konce stálo za to a vztahy mezi postavami, nejen ty milenecké, dostali úplně jiný rozměr a v budoucnu určitě budou mít ještě nějakou dohru. Podle toho, jak si všechno autorka tímto dílem připravila, to vypadá na skvělé finále, ale nechci nic zakřiknout. Samotný závěr mě nezklamal. I přes všechny své nedokonalosti se mi knížka četla jedna radost a už se těším na poslední díl.

Kdybych měla říci, jestli mě knížka zklamala, či ne, tak určitě nezklamala. Zrada vítězů má stejně jako mince dvě strany. Ano, má své nedokonalosti a není tak svižná jako první díl, ale nic to nemění na tom, že jsem si příběh zamilovala.

Hodnocení: 7/10



Původní datum vydání: 12.7.2019

0 komentářů