Sůl moře


Autor: Ruta Sepetysová
Ilustrátor: Není
Počet stran: 352
Rok vydání: 2016

V roce 1945 se druhá světová válka chýlila ke svému konci a poblíž Východního Pruska se tisíce uprchlíků vydalo na pouť za svobodou a většina z nich měla co skrývat. Mezi nimi i Joana, Emilia a Florian, jejichž cesty se zkřížily na lodi, která slibovala spásu. Jmenovala se Wilhelm Gustloff. Donuceni okolnostmi drží při sobě, ale když se svoboda zdá na dosah, udeří tragédie. V tu chvíli je naprosto jedno, které jste národnosti a kultury či jaký je váš společenský status. Všech deset tisíc lidí na palubě bojuje za jedinou věc: chtějí přežít.


Můj dojem: Jsem asi poslední, kdo Sůl moře ještě do nedávna nečetl. Vlastně ani nevím, proč jsem ji tak dlouho odkládala. Možná strach, že by mě zklamala? Každopádně to už je minulostí a musím říci, že bych si teď nejraději dala pár facek za to váhání.

Naši čtyři hrdinové - Joana, Florian, Emilia a Alfred - jsou každý jiný a přitom úplně stejní. Snaží se přežít. A to není nic jednoduchého. Obrovské mrazy a beznaděj všude, kam se podívají. Nemyslete si, Sůl moře není žádná young adultovka s procházkou růžovým sadem. Každý si nese své tajemství a kdo ví, co by se stalo, kdyby ho slyšely špatné uši. Díky kapitolám z různých pohledů vidíme, jak každý vnímá zoufalou situaci jinak. Někdo se bojí o svou rodinu, o které nemá žádné zprávy, někdo z toho chce vytěžit co nejvíce a získat si tak slávu a obdiv. I když má jedna kapitola jen několik stránek, ne-li ani tu jednu celou, Ruta Sepetys dokáže těmi několika slovy vystihnout to podstatné. Ať už je to cokoli - zoufalost, stesk, beznaděj, láska, přátelství, či nenávist.

Jak už jsem psala, kapitoly jsou tu velice krátké, maximálně na pár stran. Knížka tedy ubíhá velmi svižným tempem a navíc je psaná v ich formě. Díky tomu můžeme vše prožívat očima našich hrdinů. I když, ne všichni musí být vyloženě hrdinové. Kdo ví? Nahlédneme i do jejich minulosti, dozvíme se, jaká zvěrstva prožili a co je vedlo k jejich rozhodnutí. Dokáže se z nedůvěry vyklubat přátelství nebo i něco silnějšího?

Abych se přiznala, na konci jsem slzy neronila. Začínám si myslet, že jsem vůči smutným knížkám imunní, jelikož co ostatní rozbrečí, mě nikoliv. To ovšem neznamená, že mě Sůl moře nedojala. Spíše než smutek, jsem cítila takovou zvláštní úzkost a tíži. Následná poznámka autorky to všechno ještě prohloubila. Určitě na ni po dočtení příběhu nezapomeňte, stojí za to.

Ruta Sepetys podává historii, o které se zase tolik neví, záživným způsobem. Ani já sama jsem o lodi Wilhelm Gustloff nevěděla. Přitom se jedná o jeden z nejvýznamnějších momentů mořeplavby. Díky Soli moře jsem se dozvěděla zase něco málo z minulosti a donutila mě si o lodi přečíst i několik článků na internetu.

Sůl moře nemohu hodnotit jinak než plným počtem. Vyvolala ve mně mnoho pocitů a pokud jste ji ještě nečetli, o čemž pochybuji, neváhejte tak dlouho jako já.

Hodnocení: 10/10


Původní datum vydání: 8.10.2018


0 komentářů