Svět ledu a ohně: Oficiální dějiny Západozemí a Hry o trůny


Autor: George R. R. Martin, Elio Garcia, Linda Antonsson
Ilustrátor: Mnoho
Počet stran: 336
Rok vydání: 2015

Tato nádherně ilustrovaná kniha - obsahující více jak 170 barevných maleb vytvořených speciálně pro ni - nabízí vyčerpávající vylíčení historie Sedmi království, včetně všech dějinných zvratů, vzrušujících bitev, hořkého soupeření a odvážných povstání, které předcházely událostem Písně ledu a ohně a televizního hitu HBO Hra o trůny. George R. R. Martin se o její psaní podělil s Eliem M. Garcíou, jr. a Lindou Antonssonovou, zakladateli vyhlášené fanouškovské stránky Westeros.org a pravděpodobně jedinými lidmi, kteří znají svět Západozemí stejně dobře jako jeho vizionářský stvořitel.


Můj dojem: Myslím si, že tu není člověk, který by neznal Hru o trůny. Každý o ní přinejmenším zaslechl. Pokud jste propadli kouzlu nemilosrdného světa George R. R. Martina, pak věřte, že po přečtení této knihy mu propadnete ještě více.

Už když mi kniha přišla a já si ji prolistovávala, věděla jsem, že jsem za ni peníze zbytečně rozhodně nedala. Jedná se snad o nejhezčí knihu, jakou jsem kdy viděla. Po grafické stránce se jí nedá co vytknout. Vnitřek je doprovázen krásnými ilustracemi od rozličných ilustrátorů, takže se každá liší stylem, ale přesto se nijak neruší. Stránky jsou pevné a podbarvené žlutou barvou, aby vypadaly starší. Celá kniha je dělaná jako kronika, a proto tak i vypadá. Do posledního detailu. Od fondu písmen, přes popisky u obrázků až po krátké popisy událostí mistrů z citadely.

Byla už spousta knih, které měly hezký vzhled, ale obsah průměrný až podprůměrný. Svět ledu a ohně mezi ně ovšem nepatří. Vyprávění je poutavé a zajímavé, popisované do nejmenších podrobností, jak už jsme u George R. R. Martina zvyklí.
Dostáváme se až do doby Úsvitu věků, prožijeme období vlády Targaryenů, čeká nás i Robertova rebélie. Kniha je pomyslně rozdělena do dvou částí. V té první se věnuje jednotlivým panovníkům a jejich vládě a v té druhé zemím Sedmi království a zemím za mořem. Pro mě byl mnohem zajímavější popis týkající se králů, ale zaujaly mě i části v popisu historie jednotlivých území, například Železné ostrovy.

Knížce mohu vytknout jen drobnosti. Trochu mě mrzelo, že se v ní nenachází podrobnější mapa Východozemí, ale nijak zvlášť mi to při čtení nevadilo. Občas se v textu vyskytly i chyby týkající se rodinných vztahů mezi Targaryeny, ale díky rodokmenům na konci jsem se rychle zorientovala.

Knížku bych nedoporučovala číst těm, kteří se ještě nepustili do série či neviděli alespoň seriál. Teoreticky vzato by Vám nic spoilerovat neměla, ale právě díky rodokmenům by jste si mohli leccos odvodit. A druhý důvod, proč by jste si ji měli přečíst teprve potom, je ten, že by jste se v ní nejspíše špatně orientovali.

Hledáte odpověď na otázku ze Světa ledu a ohně? V této knížce ji jistě najdete.

Hodnocení: 9/10


Původní datum vydání: 19.3.2018


0 komentářů