Příběh služebnice


Už dlouhou dobu jsem si pohrávala s myšlenkou podívat se na seriál Příběh služebnice. Prvně jsem si ale chtěla přečíst knihu. Neměla jsem nijak vysoká očekávání, opravdu ne, ovšem ani tak je knížka naplnit nedokázala.

Začnu asi tou jedinou věcí, která mě pozitivně zaujala, a tou je prostředí. Smyšlený svět je propracovaný, celý systém do sebe zapadá a působí víc než reálně. Ovšem ani to není úplně bez chyby. Už před čtením jsem něco málo o příběhu věděla. Upřímně si ale nejsem jistá, jestli bych se jako někdo, kdo o Příběhu služebnice nikdy nic neslyšel, zorientovala v ději. O celém systému se dozvídáte velmi pomalu, prakticky celou knihu se odkrývají jednotlivé části, a právě proto může zprvu působit chaoticky.

Největší kámen úrazu je pak autorčin styl psaní, který je velmi specifický a ne všem může sedět. To se bohužel stalo i mně. Hodně využívá charakteristik lidí i popisů prostředí, vlastních pocitů a myšlenek. Přímá řeč není místy označená uvozovkami a k zorientování nepomáhá ani časté střídání časových rovin - přítomnosti a životem před převratem.

Ráda bych se tady o knížce rozepsala, jenže vlastně ani není o čem. Celý Příběh služebnice se prakticky veze na jedné a té stejné vlně. Neustále jsem čekala, kdy to přijde, kdy se něco stane, ale...ne. Žádná akce. Děj mi přišel zajímavý až posledních 60 stran, kdy se dejme tomu začalo něco dít, ale do té doby to bylo vyloženě utrpení a nuda. Závěrečné historické poznámky se mi líbily z celé knihy nejvíce. Dodávaly otevřenému konci něco navíc.

Příběh služebnice mě opravdu zklamal. Porovnání se seriálem nemám, ale knížku za mě doporučit nemohu. Nápad je zajímavý, ale jako v tolika případech, i tady pokulhává zpracování. Konec nekonec dává prostor fantazii, jak to vlastně celé skončilo, ale třeba dojde k vysvětlení v druhém díle, o kterém jsem vůbec nevěděla.

Hodnocení: 4/10


Autor: Margaret Atwoodová
Ilustrátor: Není
Počet stran: 332
Rok vydání: 2008

Anotace:
Román kanadské spisovatelky vykresluje pochmurnou vizi blízké budoucnosti na půdě dnešních Spojených států amerických, které přestaly existovat a byly nahrazeny totalitním režimem. V nedaleké budoucnosti se vlády nad Spojenými státy chopí klerofašistický režim. Z každého, kdo se proti němu prohřeší, se stává otrok. A z plodných žen ještě něco mnohem horšího - služebnice, jejichž úkolem je rodit děti, s nimiž se nikdy nesetkají.

2 komentářů

  1. Knihu mám na zozname, pretože ma zaujal seriál, zatiaľ som tuším videla prvú sériu a bolo to silné a pútavé. Chcela by som si niekedy prečítať aj knihu, ale viacero ľudí mi spomínalo, že je slabšia a to ma mrzí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus ji, třeba ti sedne víc. :) Na seriál se taky chystám, doufám, že se mi bude líbit víc než knížka.

      Vymazat