Eliza a její nestvůry


Na Elizu a její nestvůry jsem se těšila už pěkných pár let. Přesněji řečeno od té doby, co vyšla autorčina první kniha Uvnitř mé hlavy, kterou jsem si zamilovala. Když jsem zjistila, že Eliza (konečně) vyjde v češtině, nemohla jsem být šťastnější. Zároveň jsem se ale bála, aby mě nečekalo zklamání.


A prvních cca 50 stránek tomu opravdu nasvědčovalo. Krátké kapitoly s přepisy chatů nebo s různými obrázky, které Eliza nakreslila, ubíhaly rychle, ale něco tomu scházelo. Nejsem zvyklá číst knihy psané v přítomném čase, zprvu mi to přišlo takové divné, ale zvykla jsem si. 

Začátek je dějově volnější. Seznamujeme se s Elizou, Nestvůrným mořem i s jejími online kamarády. Když nad tím tak přemýšlím, tak nejen začátek. Už po prvních pár kapitolách je jasné, jak se příběh bude vyvíjet, měla jsem i malé tušení, kdo kdo bude, a pořád čekáte, kdy dojde k tomu, co se stát jednoduše musí (A taky proto, že se to píše v anotaci.). Mně osobně nevadilo, že byl příběh tak předvídatelný, Elizu jsem brala jako oddechovku, ale vím, že spousta lidí to nemá rádo, a tak to tu raději zmiňuju, aby pak nebyl někdo zklamaný.

Zároveň si ale myslím, že si knížka získala/získá hodně čtenářů právě díky hlavní hrdince. Je těžké nezamilovat si postavu, která vám je tak podobná. Introvert, který žije ve svém vlastním světě a mnohem raději píše, než mluví. Na první pohled se může zdát, že v Elize půjde především o lovestory. Opak je ale pravdou a čekáte-li příběh plný romantiky, čekáte marně. Eliza je výjimečná v tom, jak Francesca Zappia dokázala vystihnout všechny její pocity a myšlenky. Všechny ty chvíle úzkosti, strachu, beznaděje, odpovědnosti vůči něčemu, co jste stvořili. Ty chvíle, kdy chcete pokračovat, ale nemůžete. 

Místy do příběhu zasahuje možná až moc velká náhoda, ale i tak je Eliza fajn knížka. Uvnitř mé hlavy se mi líbila sice o trošičku více, nicméně ani tato mě nakonec nezklamala. A nezapomínejte. V moři jsou nestvůry.

Hodnocení: 8/10

Autor: Francesca Zappia
Ilustrátor: Není
Počet stran: 352
Rok vydání: 2019


Anotace

Eliza je stydlivá a trochu divná holka, ale na internetu se z ní stává anonymní tvůrkyně populárního komiksu Nestvůrné moře. Vůbec si neumí představit, že by se jí ve skutečném světě mohlo líbit tolik jako ve virtuálním. Tedy do chvíle, než do školy nastoupí fanoušek její tvorby Wallace. Rozumí si a Eliza začne přemýšlet, jestli by život offline nestál za zkoušku. Jenže pak vyjde její identita najevo a všechno, co vybudovala, se začne rozpadat.


0 komentářů