Meta

Meta

Upřímně bych se divila, pokud byste v tomhle článku slyšeli o Metě poprvé. Pohybujete-li se alespoň částečně v knižním světě, nemohla vás minout. Málokdy se stává, že některá kniha zaujme tak velký okruh čtenářů, jako se to podařilo právě Metě. A není divu. Podobnou knihu asi jen tak nenajdete.

Čím je tedy Meta jiná? Především svými myšlenkami. Otevírá diskuzi o tématech, která jsou důležitá a mělo by se o nich mluvit, nicméně v literatuře na ně narazíte jen zřídka. Stalking, rozvody, rovnoprávnost mužů a žen, znásilňování. Podává obraz o naší době. O době sociálních médií, kdy není nic jednoduššího, než naklepat jméno do vyhledávače a o dotyčném rázem víte první poslední. Je děsivé, jak moc reálně autorovy trefné poznámky znějí.

K samotnému ději vám toho moc prozrazovat nebudu, abyste nepřišli o moment překvapení. Nicméně motiv superlidí je zpracován opravdu dobře a zápletka jakbysmet. Málokdy mě něco překvapí, většinou mám nějaké tušení, ovšem Meta a její plot twist...k tomu není co dodat. Z poskládání všech dílků dohromady mi šla hlava kolem, musela jsem se i vracet, abych všechno úplně pochopila, a doteď nechápu, jak to hlavní hrdinka zvládla. Klobouk dolů za spletitý a místy děsivý příběh.

Jediným bodem, kde by se mohl lámat chleba, je styl psaní. Buď vám sedne, nebo ne. Meta je vyprávěna z pohledu hlavní hrdinky Lenny, která jako kdyby si s vámi povídala a tomu odpovídá zmiňovaný styl, jímž je kniha napsána. Autor využívá obecné češtiny i anglikanismů, stejně tak i sprostých slov. Mně osobně to nevadilo, ačkoliv jsem měla ze začátku trochu problém se začíst kvůli častému střídání dějových linek. Stejně tak se mi líbily různé krátké odbočky, i když ke konci těch ,,fun factů" bylo na můj vkus až příliš.

Meta je kniha, která vás rozhodně donutí k zamyšlení. Našlo by se pár drobností, které mi úplně nesedly, a proto je ,,číselné hodnocení" takové, jaké je. Ovšem neznamená to, že by se Meta neměla řadit mezi adepty na top 5 knih letošního roku. 

Hodnocení: 8/10
Meta


Autor: Pavel Bareš
Ilustrátor: Není
Počet stran: 320
Rok vydání: 2020


Anotace:
Superlidé existují. Ale žádný z nich není superhrdina.

Nikdo na začátku jednadvacátého století nepotřebuje nadšence ve spandexu a pláštěnkách, kteří by se po nocích honili za zločinem. Zato po supershowbyznysu se lidé můžou utlouct.

Ve světě, kde jsou superschopnostmi obdařené Mety světovými celebritami — nebo preventivně stíhanými nepřáteli státu —, nechce být Lenka Křížová ničím z toho. Je to zkrátka holka, která si chce odchodit vysokou, utratit alimenty a občas pomoct kamarádce u zkoušky svými mimickými schopnostmi. O slávu ani o davy fanoušků se nikdy neprosila.

A přesto se zdá, že jednoho má.




1 komentářů

  1. Veru, o Mete som počula najmä z instagramu, ale zachytila som ju aj keď vychádzala. Rada si ju niekedy prečítam a teší ma, že od teba získala dobré hodnotenie :-)

    OdpovědětVymazat