Re-reading Selekce


V červenci to budou už 4 roky, kdy jsem Selekci četla poprvé. Dodnes si na to živě vzpomínám. Objednala jsem si rovnou celou trilogii i s Dcerou. Sluníčko svítilo a já během jediného týdne přečetla všechny tehdy vydané díly. Naprosto jsem si příběh zamilovala.
Selekce má v mé knihovně zvláštní místo. Vždy, když se na ni podívám, dostanu takovou zvláštní nostalgickou náladu. Je to jedna z prvních romantických YA, které jsem přečetla, a možná právě proto jsem měla z re-readingu takovou obavu. Dlouho jsem ho odkládala, čistě ze strachu, že už to nebude takové. Že už se mi série nebude líbit a já si zkazím i tu překrásnou vzpomínku. Pak ale přišla novinka ve formě oznámení filmové adaptace. Nedokázala jsem už dál odolávat a po těch 4 letech si připomněla, jak moc Selekci zbožňuju.

Jelikož se nejedná o ,,klasickou" recenzi, následující text může obsahovat spoilery!


Původní trilogie

Selekce
Jsou to už skoro 4 roky, co jsem Selekci četla poprvé. Přiznám se, docela jsem z toho měla obavy. Bála jsem se, že z ní už nebudu tak nadšená jako kdysi. Bylo to ale zbytečné. Miluju to. Miluju tu romantiku. Miluju Maxona. A ty, Aspene, ty se běž raději někam zakopat.

Úplně jsem za ty roky zapomněla, jak moc mám Maxona ráda. Ach. Je to prostě zlatíčko. Celé je to sice hrozně naivní a klišoidní, ale co, stejně ty knížky miluju.
Po prvním přečtení jsem za nejlepší uznala První, ale dnes už si tak jistá nejsem. Stále ji mám ráda, je v ní spousta zvratů, America už není ta nerozhodná atd., ale první díl je první díl.
U jedničky jsem měla jediný problém. A ten problém se jmenoval Aspen. Už jsem tušila, co způsobí, a tak jsem ho nesnášela snad ještě víc než minule. 


Elita
Maxon? Aspen? Maxon, nebo Aspen? Tak nějak se dá shrnout celá Elita. Bože, Americo, proč jsi tak nerozhodná? I po 4 letech naprosto souhlasím se svým komentářem, který jsem psala při prvním čtení: Selekce je mnohem lepší než Elita. Na druhou stranu, úplně jsem za ty roky zapomněla na Gregoryho deníky. Jde se na První. :)

Můj názor na Elitu se téměř nezměnil. Stále ji považuji za nejslabší díl (Proč jsi Aspene nemohl jednoduše zmizet?). Nicméně jsem ráda, že jsem si ji přečetla znovu. Matně jsem si pamatovala některé mé oblíbené scény (např. scéna, kdy na palác zaútočí rebelové a America a Maxon zůstanou samotní v úkrytu), které jsem si připomněla (a nezapomněla si je označit lepíky).


První
Ani nevím, co bych sem měla napsat. Snad jen to, že se mi vrátil ten zvláštní pocit, který jsem zažila, když jsem před 4 roky Selekci dočetla poprvé. Nemůžu uvěřit, že je znovu konec a já se budu muset s Maxonem a Americou rozloučit.

A První to celé zakončila.
Když se ale zpětně ohlédnu, vidím různé drobnosti, které jsem před 4 roky nevnímala. Gregoryho deníky jsou sice zajímavé, ale jejich potenciál byl mnohem větší. Stejně tak i samotná záležitost s rebely. Občas mi přišlo, že by mohly být některé části delší, aby to nebylo jen odhalení, kdo patří nebo patřil k rebelům. Obzvlášť pak samotný konec První se mi zdál hodně rychlý.
Přes všechny chyby mi ale Maxon s Americou budou chybět. Před pár minutami jsem dočetla První a už teď mám chuť si některé scénky přečíst znovu.


Šťastně až navěky
Když jsem Šťastně až navěky četla poprvé, brala jsem ji jako krásné doplnění původní trilogie. Jakmile ale jednou zjistíte, co se v jednotlivých povídkách odehrává, při druhém čtení už tak nadšení nejste.

Právě u povídkové sbírky se můj názor změnil nejvíce. Ne že by se mi nelíbily, ale nepřišly mi už tak....zásadní? Na dokreslení celkového obrazu je dobré si je přečíst, ale že bych je kvůli tomu měla chuť číst vícekrát, to opravdu ne. Snad jen Miláček zůstává stále mou oblíbenou povídkou. Na rozdíl od ostatních totiž vypráví příběh, o kterém toho z původní trilogie víme jen poskrovnu. A Druhé výročí. Ačkoliv krátká kapitolka, nedám na ni dopustit.


Pokračování o Eadlyn

Dcera
Ach Eadlyn, jak ty někdy dokážeš hrát na nervy. Původní trilogie je původní trilogie, ale i tak je Dcera fajn oddechovka.

Koruna
Nedá se říci, že by se knížky o Eadlyn četly špatně, ale už to zkrátka není taková slaďárna. Na druhou stranu není příběh tak přímočarý.

A re-reading Selekce jsem zakončila jak jinak než duologií o Eadlyn. Ani tady se můj názor nijak zvlášť nezměnil. Sice máte chuť vzít někdy Eadlyn přes hlavu (hlavně teda v prvním díle), ale jinak je to příjemné čtení. Člověk ale nemůže čekat, že to bude tak moc sladké a romantické jako Maxon s Americou, nebo něčím úplně jiné. Rámec příběhu je plus mínus stejný - Selekce, problémy v zemi a nakonec vyřešení (alespoň ho ale čtenář neuhádne po prvních pár stránkách).
Sice jsem si pamatovala, jak Koruna skončí, ale úplně jsem teda zapomněla na Marida, Halea i Eana. Závěr je snad ještě rychlejší než u První, což mě dost mrzí, ale celkově nejsou knížky špatné (hlavně nesmíte mít přehnaná očekávání a počítat s tím, že je to ,,jen" oddechovka). Postavy mi nepřirostly tak moc k srdci, ale na zkrácení času proč ne.


Pokud byste chtěli ještě více zavzpomínat na celou Selekci, mrkněte na můj Instagram, kde najdete příspěvek o mých oblíbených scénách. Snad se vám dnešní článek líbil.

Ewilka


2 komentářů

  1. Naprosto souhlasím s názory na jednotlivé knížky. :) I co se týče Aspena a Maxona. Knihy jsem si zamilovala. Pamatuji si, že když jsem se nad nimi rozhodovala prvně, jestli je číst, tak jsem dost váhala. Myslela jsem si, že mi příběhy nesednou, že budou hrozně sladké a mimo mě. Pustila jsem si tedy audio ukázku. Hned na to, jsem si musela audioknihu koupit celou, protože mě to nadchlo. Další den už jsem běžela do knihkupectví, kde jsem si koupila druhý díl a zhltla ho během dne. Zároveň jsem si nadávala, že jsem rovnou nekoupila třetí díl. :D Takže další den jsem šla znovu do knihkupectví a koupila třetí a zároveň doplnila i první díl, protože jsem už věděla, že tohle bude prostě moje oblíbená série. :)) A bylo tomu tak.
    Bohužel, co se týče povídkové knihy a dualogie Dcera.. to už mě moc nenadchlo. Sice se to číst dalo, ale myslím, že kdyby tyto další knihy nevyšly, vůbec nic by se nestalo. Nevím, proč tam byl najednou takový velký propad, když Selekce byla tak skvělá. Přišlo mi to už jen jako ždímání.

    OdpovědětVymazat