Kulti

Kulti

Nikdy by mě nenapadlo, že si dobrovolně přečtu knížku o fotbalu. Když tedy před dvěma roky vyšel Kulti, říkala jsem si, že to není nic pro mě. Před pár dny jsem se k němu úplnou náhodou dostala. Měla jsem chuť na nějakou jednohubku a po ruce zrovna nebylo nic jiného. Jak tedy nakonec mé první setkání s Marianou Zapatou dopadlo?

O autorce je známo, že její romány kralují žebříčkům slow burn romancí. Ovšem že se „romantická“ linka bude vyvíjet až takhle pomalu, to jsem tedy nečekala. Nemohu sice říci, že bych se u čtení nudila, jelikož styl psaní Mariany Zapaty je až na pár míst skvělý a stránky utíkají jedna báseň, nicméně jsem se nemohla zbavit pocitu, že by už bylo na čase, aby se něco stalo. Příběh pak (doslova) vyvrcholil v posledních 50 stranách. V kontrastu se zbytkem knížky se všechno odehrálo moc rychle, některé vedlejší zápletky zůstaly nedořešené, což ve mně vyvolávalo dojem, že na ně autorka jednoduše zapomněla.

Jak už jsem psala výše, Kulti je napsaný velice čtivě. Přestože má tahle bichlička kolem 500 stran, přečtenou jsem ji měla za tři dny. Samotnou mě to překvapilo, jelikož fotbal opravdu nemusím. Sportovní prostředí je ale zpracováno velice dobře. Ačkoliv se děj točí především kolem zápasů a tréninků, nepůsobí ohraně. Jedna z mých kamarádek se již od mala věnuje právě fotbalu a přiznám se, občas jsem ji v hlavní hrdince viděla. Mariana Zapata podala motiv fotbalu vskutku autenticky.

Největší problém, který jsem s Kultim měla, byl ovšem autorčin fekální humor. Nepřišlo mi na něm nic vtipného a už po první kapitole jsem ho měla plné zuby. Stejně tak „ponožky velké holky“. Prostě, proč? Proč to muselo být v každé kapitole? Zvláštně na mě působily i přezdívky hlavních hrdinů. Nevím, zda to bylo překladem, ale u „preclíka“ jsem vždycky protočila oči.

Kulti, stejně jako další knihy od Mariany Zapaty, se řadí mezi new adult, nečekejte tedy nějakou sladkou romanťárnu, třebaže příběh vypadá jako z pohádky. Skvělá oddechovka, ale to je tak asi všechno. Dostanou-li se mi do rukou ostatní autorčiny romance, dám jim šanci, jelikož Kulti byl vcelku fajn. Pokud ne, nijak zklamaná nebudu.

Hodnocení: 6/10


Autor: Mariana Zapata
Ilustrátor: Není
Počet stran: 512
Rok vydání: 2019

Anotace:
Když se chlapík, kterého odmalička zbožňuješ, stane tvým trenérem, zní to jako sen. Ale to probuzení… Netrvalo ani týden, aby Sal Casillasová o fotbalové hvězdě, která ji v dětství inspirovala natolik, že sama začala hrát profesionální fotbal, ztratila veškeré iluze. Kam se poděly její sny o tom, že si Reinera Kuliho jednou vezme? Její idol je teď tady, nastoupil do jejího týmu jako trenér. Je však zachmuřený, samotářský a neurvalý. Zkrátka úplně jiný, než si ho vysnila… Bude mít Sal odvahu vytáhnout ho z jeho ulity a probudit v něm znovu vášeň a energii, kterými před lety hýřil a které ji tolik okouzlovaly? Ustojí tlak médií, která se kolem Kultiho neustále točí a pod jejichž drobnohledem se teď ocitá i ona?



2 komentářů

  1. Děkuji za recenzi, nad touhle knížkou už nějakou chvilku dumám a pořád se ne a ne rozhodnout, zda se do ní pouštět... No, vzhledem k tomu, že by mi asi vadilo přesně to samé, co tobě, tak její shánění ještě chvíli odložím 🙂

    OdpovědětVymazat